Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2011

Η αργκό του διαδικτύου - greeklish


(Σκοπός μας είναι να γράψουμε ένα κείμενο για το ιστολόγιό μας σχετικά με ένα νέο περιθωριακό ιδίωμα, την αργκό του διαδικτύου. Το υλικό μας θα το αντλήσουμε από τα παρακάτω κείμενα. Στη συλλογή των απαραίτητων για το κείμενό μας στοιχείων θα μας βοηθήσουν οι ερωτήσεις που συνοδεύουν το υλικό μας)


Μια μικρή εισαγωγή


Μία νέα μορφή αργκό είναι η ηλεκτρονική αργκό, ή η αργκό του διαδικτύου. Ο νέος αυτός κώδικας αποτελείται από τεχνικούς όρους που είναι χρήσιμοι για την αναφορά σε διαδικασίες που γίνονται ηλεκτρονικά και οι οποίοι έχουν εισαχθεί και στο καθημερινό λεξιλόγιο ελλείψει ελληνικής λέξης ή εξαιτίας αδυναμίας δημιουργίας νέας. Αποτελείται ακόμη από συντομογραφίες των τεχνικών όρων και από εικονικές παραστάσεις που συμβολίζουν ολόκληρες φράσεις και είναι δύσκολο για τον μη τεχνογνώστη και τον μη συστηματικό χρήστη να αναγνωρίσει. Στην αργκό του διαδικτύου ανήκουν επίσης τα λεγόμενα Greeklish, η γραφή ελληνικού κειμένου με λατινικούς χαρακτήρες (i grafi ellinikou keimenou me latinikous xaraktires) λόγω της καθολικής χρήσης της αγγλικής «κοινής» στο διαδύκτιο και των διαφόρων τεχνικών προβλημάτων που προκύπτουν από τη χρήση των μη λατινικών γραμματοσειρών. Η μεταφορά γίνεται φωνητικά ή/και συμβολικά και εναπόκειται στην αντίληψη του κάθε χρήστη π.χ. το λατινικό «x» χρησιμοποιείται συνήθως για το ελληνικό «χ» ενώ ηχητικά αντιστοιχεί με το «ξ»
(Πηγή ΕΛΙΑ: http://www.elia.org.gr/pages.fds?pagecode=16.06.05&langid=1 )

Αφού μελετήσετε το παραπάνω υλικό γράψτε έναν ορισμό για την έννοια: " αργκό του διαδικτύου" 
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
............................................................................................................................................

 
Από ρεπορτάζ της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ http://www.tanea.gr/ellada/article/?aid=4570879


















Ερωτήσεις
Τα παραπάνω γραφήματα αναφέρονται σε αποτελέσματα έρευνας. Μελετήστε τα και απαντήστε στις ερωτήσεις.
Ποιο είναι το θέμα της έρευνας; ………………………………………………….................
Ποιος διεξήγαγε την έρευνα αυτή; .......................................................................................
Σε τι συμπεράσματα μπορούμε να καταλήξουμε με βάση τα παραπάνω στοιχεία σχετικά με :
- την έκταση του φαινομένου στο μαθητικό πληθυσμό.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………................................................................................
- τις περιπτώσεις στις οποίες χρησιμοποιείται αυτή η μορφή γλώσσας.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...............................................................................................................









Ποιο πρόβλημα επισημαίνεται στον παραπάνω διαδικτυακό διάλογο;
Ποιες αιτίες του προβλήματος μπορείτε να εντοπίσετε;
Ποιες συνέπειες της συνήθειας αυτής αναγνωρίζουν οι ίδιοι οι χρήστες;

Ας δούμε και τις απόψεις των ειδικών.




Σχετικά με τα αίτια…
                                …    Kai tis synepeies
«Η ύπαρξη των greeklish έχει φυσικά σχέση και με τη linqua franca[1]  της εποχής μας, τα αγγλικά», λέει ο καθηγητής Γλωσσολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Παναγιώτης Κοντός. «Κάθε εποχή έχει τη δική της οικουμενική γλώσσα που επηρεάζει τις υπόλοιπες, είτε λεξιλογικά είτε από πλευράς συμβόλων είτε από πλευράς δανείων. Η χρήση των αγγλικών έχει δημιουργήσει μια οπτική συνήθεια, που δεν είναι εμφανής μόνο μέσω της απεικόνισης των ελληνικών με λατινικούς χαρακτήρες, αλλά και στη γενικότερη χρήση της αγγλικής στην καθημερινότητά μας»


[1] Γλώσσα του εμπορίου

Σίγουρα είναι ένα είδος μόδας, με καθαρά περιστασιακό χαρακτήρα. Η γλώσσα όμως είναι ένας από τους βασικούς τρόπους πολιτισμικής επιβίωσης, λέει ο Κοντός. «Αν κάνουμε εκπτώσεις και δεν προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε πλήρως τη γλώσσα μας σε επικοινωνιακά πεδία όπως το Ιντερνετ, σημαίνει ότι ολιγωρούμε απέναντι στο χρέος μας να προασπίσουμε αυτήν  μας την ιδιαιτερότητα. Αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να φοβούμαστε τα greeklish. Δεν μπορούν βέβαια να είναι το πρότυπο, αλλά ίσως θα πρέπει να μας ενοχλεί περισσότερο η ανεπάρκεια και η ολιγωρία μας ως προς την Παιδεία γενικώς.


Σύμφωνα με τον κοινωνιολόγο κ. Χαράλαμπο Στέρτζο, η μεγαλύτερη άνθηση των greeklish εμφανίστηκε στα sms, τα οποία διαδέχτηκαν λίγο αργότερα τα e-mails και το διαδικτυακό chat. «Η συγκεκριμένη τάση προήλθε από τους Άγγλους νεαρής ηλικίας, οι οποίοι άρχισαν να κόβουν λέξεις για λόγους συντομίας αλλά και μόδας και εξαπλώθηκε ευρύτερα μέσα από το δημοφιλές μουσικό κανάλι ΜΤV. Την αγγλική αργκό λοιπόν με κάποιες παραλλαγές ακολούθησαν και οι νεώτεροι Ελληνες, οι οποίοι υιοθέτησαν πλήρως τα greeklish είτε για συντομία είτε γιατί σε κάποιες συσκευές δεν υπήρχαν τα ελληνικά» εξηγεί ο κοινωνιολόγος. 

«Κάποιες φορές τα greeklish παίζουν τον ρόλο της στενογραφίας, μιας και στην εποχή μας είναι λίγοι εκείνοι που τη γνωρίζουν. Συμβολοποιείς όμως τα πράγματα γιατί θέλεις να τα συμπυκνώσεις. Στην ουσία λοιπόν, τα greeklish αποτελούν συμπιεστή της γλώσσας μας, εμπεριέχοντας ωστόσο μία ασπίδα να κρύβεται κανείς γραμματικά, γλωσσικά και εκφραστικά, λανσάροντας ταυτόχρονα μία μόδα. Συν ότι είναι και βολικά» συνεχίζει ο κ. Στέρτζος, επισημαίνοντας ότι εκτός από μια σύντομη επικοινωνία, τα greeklish δεν βοηθούν τη γλώσσα ή τον πολιτισμό μας. «Μειώνοντας τις λέξεις, μειώνουμε ουσιαστικά και τον κόσμο μας, αφού τα όρια της γλώσσας μας είναι τα όρια του κόσμου μας».



Χρησιμοποιήστε τα παραπάνω κείμενα για να αντλήσετε υλικό σχετικά με τα αίτια και της συνέπειες της χρήσης των greeklish. Για να οργανωθείτε καλύτερα, φτιάξτε ένα διάγραμμα με τα στοιχεία αυτά. 



                             greeklish
Αίτια




1.     …………………………………………………………………..

2.     …………………………………………………………………

3.     ………………………………………………………………….

4.     ………………………………………………………………….
Προσπαθήστε να κατηγοριοποιήσετε τα αίτια αυτά (π.χ. πρακτικοί λόγοι/ πολιτιστικοί…..)
Συνέπειες




1.     …………………………………………………………………….

2.     …………………………………………………………………….

3.     ……………………………………………………………………

4.     ……………………………………………………………………
Κατηγοριοποίηση: …………………………………………………..
Πώς θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα;
1.     ………………………………………………………………………..

2.     ………………………………………………………………………..


3.     ……………………………………………………………………….

4.     ……………………………………………………………………….











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου